Followers

Letakkan link blog anda =)

Wednesday, July 22, 2009

Kopitiam Islamik.

Ini kisah benar.

Dulu saya selalu berfikir dan mengimpikan ada sebuah restoran yang islamik.. ~
Bila la nak ada? dan kadangkala memang ada.. tapi tak seperti yang saya bayangkan..
Sehingga tertulis satu kisah yang sahabat saya tulis..

http://untaiankehidupan.blogspot.com/2009/03/cerpen-24434-4.html

Sehinggalah hari ini..

Saya datang ke sebuah kopitiam di kulim.. "Mai kopitiam" wah, cantik suasana di dalam. Ucapan salam dihulurkan oleh tokey restoran. Kami dijemput duduk. Pelbagai juadah disediakan. Kebanyakannya masakan cina kerana tokeynya cina muslim. Saya benar-benar teruja. Amat menarik dengan harganya yang berpatutan. Mee wantan, nasi rumpai laut serta pelbagai menu yang saya jarang mendengarnya. (jangan risau, semuanya halal). Saya memesan hazelnut coffee.

Sementara menunggu hidangan siap. Kami sekeluarga berbual-bual. Biasalah, keluarga bahagia.
Saya perasan sepanjang kami di sini, lagu-lagu nasyid dipasang. Dari lagu mutiara hati, opick-alhamdulillah, ungu-andaikutahu, unic dan lain-lain. Saya sekali lagi teruja.

"Di sini memang pasang lagu nasyid ya abah.." Saya bertanya.

Ayah saya membalas sambil tersenyum.

"Memang pun, kalau tak pasang nasyid, dia akan pasang quran"

Wah! Untuk kali ketiganya saya teruja sekaligus kagum. Bukan senang nak jumpa kedai yang ada pasang quran di dalamnya. betul kan? Malah ada juga program yang akan dilaksanakan oleh tokeynya kerjasama dengan perkim bagi mendidik pekerja-pekerjanya untuk membaca al-quran.

Saya kagum hingga pulang ke rumah. hehe. Teruskan tokey! saya akan menyokong selalu. (makan di situ selalu).

P/s: jemputlah datang ke rumah. InsyaAllah, ada kesempatan saya bawa melawat kedai tu.. (Bangga menjadi orang kulim! ^^)

"SibghatAllah, waman ahsanu minAllahhi sibghah?"

2 comments: