Followers

Letakkan link blog anda =)

Saturday, January 30, 2010

Konvensyen Pemikiran Hasan Al-Banna



Alhamdulillah, dizinkan Allah untuk menghadiri Konvensyen tersebut =) Tahniah kepada ISMA dan JAWI atas program wacana yang saya kira amat membuka minda! Kehadiran pelajar serta orang awam dari seluruh ufuk Malaysia yang disatukan dengan satu fikrah dan matlamat amat membuatkan hati terasa damai.

Hasan Al-banna?

Ada yang masih tidak kenal? Baca dan carilah biodatanya.. Seorang yang digelar oleh Abu hasan Annadwi sebagai "Cahaya lembut yang tidak terlalu terang cahayanya dan tidak terlalu malap" Kesederhanaan yang menenangkan.

Seandainya Sultan Muhammad Al-Fateh, seorang sultan di zaman Islam gemilang berjaya membuat satu Peristiwa dan penaklukan dahsyat, maka lelaki ini adalah lelaki hebat yang berjaya membuat satu fenomena dan pengaruh di zaman Islam di zaman Islam di bawah.

Bangsa?

Apa ada dengan bangsa? huh..

Bukankah Islam mengenepikan sifat perkauman atau kebangsaan dan menyatukan ummatnya tanpa kira bangsa?

=)

Apa jawapannya? hehe.

3 kertas kerja dibentangkan, dengan tajuk dan speaker yang amat hebat saya kira.

Speaker pertama, Ustaz Haji Mohd Rusdi bin Haji Alias yang membentangkan bagaimana pertembungan antara agenda barat dengan pemikiran Hasan Al-Banna sendiri.

Kita biasa dengar tentang "isme", sama ada liberalisme, pluralisme, hedonisme, dan segala isme. Ketahuilah semua pemikiran ini berasal dari "humanisme", sebuah pemikiran yang mengagungkan, malah mengtuhankan kehendak manusia. Dikatakan pemikiran ini lahir dari mesir kabbalah, yang mana menganggap manusia tidak memerlukan Allah, malah ada yang mengatakan manusia bukan makhluq tuhan.

Pemikiran ini telah merebak dengan terlalu membarah, hingga mana apabila Hasan Al-Banna di zamannya membawa dasar kesyumulan islam, ramai yang berasa janggal dan pelik termasuklah segelintir ulama.

Namun hari ini pemikirannya yang hampir satu abad dengan dasar islam berjaya menyutun atur gerak kerja Islam demi menentang segala ancaman dan serangan isme-isme ini yang merupakan bidaah terbesar, malah tersesat yang sedang mempengaruhi manusia.

Inilah secebis cetusan yang mampu saya kongsikan. Yang mana saya kira terlalu banyak permata pada hari itu yang saya kutip Alhamdulillah.

^^
Banyak jualan yang diadakan pada hari itu. Terasa ingin membeli semua, baju, pen dan segala. Tapi wang yang ada hanyalah sedikit, maka saya mampu menahan nafsuku. hehe. Ada satu bahagian di mana pameran-pameran berkaitan dengan iman hasan albanna dibuat dengan meluas. Kisah-kisah sekitar hidupnya, serta juga kematiannya benar-benar menaikkan semangat.

Ya Allah, jadikan aku sepertinya, pendakwah ketika hidup, malah pendakwah walaupun aku sudah tiada.. Amiiinn..

Berbalik kepada hari dan suasana. Saya amat gembira bila mana berjumpa saudara saya pada ketika itu. Malah begitu juga sahabat-sahabat sekolah lama , dan juga dari Uia nilai. Seakan sebuah reunion berfikrah. Hehe.

(dulu kami bersama di sekolah, kini bersama dalam pertemuan jihad, Ya Allah, indahnya..)

Konvensyen diakhiri dengan resolusi hasil pembentangan kertas kerja.

Dan saya, terus tekad dan nekad menjadi da'ie sepanjang zaman.. Amiinn Ya Allah..

No comments:

Post a Comment