Followers

Letakkan link blog anda =)

Wednesday, January 12, 2011

Penita: Ilham

green by ~i-shadow by DeviantArt

****

Dziaulhaq menaip. Jari jemarinya ligat menari di komputernya. Menari balet mungkin. Bunyi ketukan keyboard pun dah seakan cakera hitam yang melagukan musik Jazz.

Dia mengerutkan wajah.

Harga minyak naik lagi hari ini. Dari rm 2.30 ke rm 2.40. RON 97.

Bukan baru naik ke?

Kepala terasa berpusing. Tak faham. Sebelum ni, dia pernah membaca di Kosmo 3 November lalu bahawa RON 95 tak akan naik. Tapi tak sampai sebulan selepas tu dah naik.

Assignment programming itu ditinggalkan sebentar.

"Assalamu'alaikum. Sori Ilham ganggu Haq. Haq apa khabar? Haq kat mana?"

Mesej masuk.

Haq tersenyum. Ilham.

"Wa'alaikumussalam. Tengah buat assignment dan fikir masalah dunia sekarang. Ilham? Kat bilik.."

"Kita kayak petang ni?"

"Ok :) "

Ilham, seunik namanya. Begitulah orangnya.


****

"Haq tension ya?"

"Mana ada la.. Kan Haq selalu happy ja.."

"Ye la tu, muka dari tadi dah macam muncung kayak.."

Haq ketawa.

"Mana ada, ok ja.. Cuma tengah berfikir.. Kadang-kadang dalam hidup ni, banyak yang kita nak..  Kan?"

Ilham angguk laju.

"Tapi bila teringat sesuatu, Haq jadi tenang.."

Petang itu tenang. Rumput-rumput seakan baru tumbuh. Amat hijau. Sehijau hati mereka sekarang.

"Teringat apa?"

"Allah itu, Al-Wahhab.."

Haq tersenyum puas. Nama Zat yang maha agung terasa bergema di jiwanya.

Ilham menjeling.

"Maksudnya apa?"

"Maksudnya, Allah ni maha memberi."

Betul-betul. Teringat buku yang dibaca di library. Al-Wahhab ni maksudnya maha memberi. Dengan amat melampau.

"Contohnya, Haq?"

"Contohnya, Allah memberi dalam kita belum sempat meminta. Allah bagi pengampunan, yang kadang kala kita tak sempat nak bertaubat.."

"Allah beri segalanya.. Cuma kita ja. Nak, atau tak?"

"Segala-galanya..."

Ilham mengulang perlahan.

"A'ah..Apa saja..."

Haq tersenyum.

"Erm, kalau Haq, Haq nak minta apa?" Ilham bertanya.

Haq menjeling. Menampakkan giginya yang putih.

"Haq nak..."

"Erm?"

Ilham mengangkat kening.

"Ilham."

Ilham tertunduk segan.

****

Saat resah, saat gelisah.
Kau hadir,
Ilham.

Menghaluskan yang kasar,
Menyenangkan yang sentiasa segar,
Kau tetap seperti namamu,
Ilham.

Terbanglah kamu Ilham,
Menyusup lembut ke hatiku,
Moga aku selalu sepertimu,
Moga aku tenang.
Seperti selalu..

:)

3 comments:

  1. kisah benar ke nie?

    ReplyDelete
  2. nak copy leh? suke..nk share ngn kengkawan.

    ReplyDelete
  3. rasa cam nk attach lagu 'kau ilhamku-man bai'

    ReplyDelete