Followers

Letakkan link blog anda =)

Monday, January 17, 2011

To DQ mates: Quran yang kian pudar.

Pagi yang menyenangkan..
~Blue by ~ew-cia of DeviantArt~

****

Bagaimana nak mulakan ya?

Pagi-pagi di Mahalah Salahudin amat mendinginkan. Terasa seperti ada air-cond besar yang dipasang, dan ditekan pula suhu yang paling rendah. Kata orang, "Sejuk tahap gaban". Dan saya lah orang tu. Bila terkena air, badan akan bergetar seperti mode vibrate handphone.

Memang sejuk.

Dan kesejukan pagi di sini disulam pula dengan suasana Mahalah Salahudin yang menyenangkan. Keadaan begini membuatkan fikiran saya terbang ke 3 tahun lalu. Ke satu tempat yang juga nyaman sama seperti di sini :

Darul Quran.

Dahulu, angin dari bukit sering menyinggah di Negeri Quran ini. Sehingga ramai pelajar yang terliang-liuk badannya hampir jatuh. Yang hampir terbang pun ada.

Kata orang, macam kipas yang dipasang pada tahap kelajuan 10.

Tapi di situ, ada angin lain yang berhembus lembut. Perlahan saja menyapa hati.

Itu yang ingin saya ceritakan.

****

"Baik bagi orang-orang biasa, tapi buruk bagi orang-orang yang cuba mendekatkan diri pada Allah"

Mungkin itu ungkapan ulamak yang paling sesuai untuk digambarkan. Kerana di situ, begitulah mereka cuba dididik dan ditarbiyyah.

Tak salah untuk buat, tapi dididik untuk mencari yang lebih baik.

Banyak yang saya teringat dan rindu.

Jauh.

"Wah, jauhnya! Sejauh mata memandang!"

Dahulu, untuk bertembung dengan muslimat, sister, atau di sana dipanggil-banat. Amatlah payah. Lebih payah dari menjawab soalan calculus- walaupun sudah cuba menjawab soalan past year.

Kerana banat sudah ada laluan masing-masing.

Nak bertembung pun sukar, nak bermain mata apatah lagi. Terguling-guling mata mencari. Kalau melihat pun, perlu memakai teropong berskala tinggi. Baru tahu siapa yang berjalan. Nak kata jauhlah.

Sekarang, amat senang nak bertembung dengan sister. Nak beratur rapat-rapat pun boleh.

Campur

Dup dap! Dup dap!

Teringat dulu, ketika nak bagi quran pada seorang sister yang berada di sebuah pondok wakaf di sana. Jantung berdebar macam nak pecah. Padahal nak bagi quran je pun.

Tapi sekarang dah hilang. Mungkin hati tak lah suka pada percampuran. Tapi keadaan sekeliling membuatkan hati jadi biasa. Dan rasa tu pergi jauh-jauh.

Sehingga ada antara kita yang berdiri terlalu rapat. Tapi, tiada lansung rasa janggal di hati. Malah gembira.

Cafe.

Kalau banat nak beli kat cafe, nyorok belakang dapur je. Haha. Tak lah menyorok. Tapi beli dari pintu belakang. Sebab pintu depan penuh banin. Kalau nak tengok banat makan dalam cafe. Harapan lah jawapnya.

But now, senang je nak makan sekali. Buat je group discussion. Senang kan?

Pelik, kalau nampak ada banin dan banat bersama. Sebab perkara tu tak biasa sangat berlaku. Ganjil dan janggal. Kalau berlaku juga, semua orang tahu yang diorang adik beradik, tak pun dah kahwin.

Meeting.

"Ana cadangkan, begini, begini, begini.."

Mak ai, suara sapa tu? Macam Jennifer Lopez.

"Tak pun kita buat macamni.."

Pergh, garangnya suara. Macam harimau,

Rasa macam dengar radio pulak. Dengar suara, tapi tak nampak muka. Haha. Begitulah meeting dahulu. Banin di hadapan. Banat di belakang. Hanya ketua di hadapan. Hanya kedengaran suara yang menyahut. Agar tiada yang terjeling, walau tak sengaja. Mungkin rasa seakan pelik. Tapi, itulah yang terbaik. Untuk hati, untuk diri, untuk semua.

Moga semakin dekat dengan Allah.

Isu.

"Banat naik basikal?? Haramun Jiddan!"

Teringat di sana, bukan setakat muslimat main bola tampar ke, futsal atau apa. Kalau banat naik basikal pun dah boleh jadi isu. Haha. Tak lah haramun jiddan, itu saya yang tambah.

Satu isu yang pernah ada ketika mana saya ada dulu,

Isu imam kedua solat Isyak.

Bukan solat dengan ada 2 imam. Tapi ada jemaah ke dua selepas jemaah pertama. Maksudnya, lambat untuk solat Isyak. Kerana takut dibiasakan. Ianya jadi isu. Solat perlu dijaga.

Best kan?

Pakaian.

Dekat sana baju sepesen je. Macam boria. Banin dengan baju raihan dan jubah. Banat dengan jubah dan tudung labuhnya. Boria yang amat mempersona.

Kalau nak pakai baju lengan pendek, terasa segan. Ntah tangan terasa gatal semacam. Kalau nak pakai baju kurung apatah lagi, kena jalan sambil serkup muka dengan baldi.

Taklah, tak salah pun semua tu.

Cuma dididik untuk menjadi yang terbaik.

Quran.

"Sekarang dah juzuk berapa? Dah banyak ulang?"

Persoalan yang sentiasa terpacul. Seperti soalan, dah siap tutorial?

Dulu, banat memang terbaik tahap gaban. Jumpa dalam HEP, baca quran. Bercakap dengan pensyarah kejap, masa senggang, baca quran. Kemudian sambung cakap balik. Naik bas, baca quran. Tunggu bas, baca quran. Mengigau pun baca quran.

Memang bidadari syurga.

Banin pun sama, tapi tak lah tengok sampai tahap tu. Baca rileks-rileks pun, lagi laju dari banat. Haha.

Sekarang bagaimana kita?

"Kamu baca berapa juzuk sehari?"

Cikgu sekolah saya bertanya.

"Erm, setengah juzuk, kadang-kadang satu juzuk.."

Jawab saya. Ada unsur menyelamatkan diri di situ.

"Ha?"

Cikgu saya terkejut. Eh, banyak sangat ke saya cakap?

"Kamu kena ulang 3 juzuk sehari. Itu paling kurang.."

Gaya cikgu seperti memarahi saya apabila tidak memberi tumpuan dalam kelas. Atau mungkin ketika terlupa membuat latihan sekolahnya.

"Ingat tau, 3 juzuk sehari. Baru ingat, kalau tidak, nanti lupa quran tu.."

Cikgu mengingatkan sekali lagi.

Dulu, semasa belum menghafal quran. Al-quran adalah pilihan bagi kita. Maksudnya, ianya sunat. Kita boleh untuk tidak membaca.

Sekarang,

Kita sudah menghafal, maka kita wajib mengingat. Ianya bukan lagi pilihan. Menjaga hafalan, ianya kemestian. Kelak di akhirat, kita akan ditanya, tentang title 'hafiz' dan 'hafizah' kita.

Tiada lagi yang sepatutnya memberi alasan ada perkara lain yang perlu diaulakan. Memberi alasan sibuk.

Jom, buat muhasabah?

Kita selalu bangga bila dapat baca quran sejuzuk sehari. Mantap syeikh! Memang kembanglah. Tapi, syeikh, Imam Hassan Al-banna, mengingatkan ahli gerakan Islam, agar membaca 1 juzuk sehari. Itu kalau bukan hafiz, kalau hafiz? Patutnya lebih lagi la. Kan?

Kita akan kuat bila bersama. Nak angkat satu mahalah pun boleh. Tapi bila keseorangan, semut gigit pun boleh demam.

Kita buat musabah DQ nak? Kat Gombak.

Muhasabah tentang quran kita. Macammana, sudah bersediakah menghadap Allah. Tentang bagaimana sepatutnya, kita luaskan lagi tanah jajahan negeri Al-Quran itu ke empayar yang lebih luas, bukannya kita yang berpindah negeri.

Bagaimana sikap kita dengan Al-quran sekarang. Sudah jauhkah? Dekatkah?

Bila sudah beramai-ramai. Pasti dapat kembalikan memori tu kan? Mesti terasa kuat untuk terus memegang Al-Quran.

Seperti kuatnya saat kita mendengar bacaan Al-Quran yang tak pernah hilang walaupun sesaat di masjid kita dulu..

:)

18 comments:

  1. muhasabah DQ? cdgn yg bgus..utarakan pada JKQ. iAllah kami PROFAZ d kuantan bleh consider klu ade JKQ nk invite utk join sme.. ;-)

    ReplyDelete
  2. teringat jiddan dq bila baca post ni. segala-galanya tentang dq memg dapat beri hikmah yg bnyak pada diri sendiri. antaranya, dapat bermuhasabah. :)

    ReplyDelete
  3. Best!x2.. mmg trgat sgt2 masa kat sana... Amanah yg dtanggung msti djaga dgn jujur kan.. Kalo tdak jadi orang yg "pecah amanah" la kita ni.. Moga diberi kekuatan oleh Allah untuk trus Istiqamah & menjaga Kalamullah Rahmatan lil A'lamin ni..

    ReplyDelete
  4. Allahu Rabbi..

    Insaf ;(

    p/s : jom buat lawatan ke DQ. kat sana lagi menambah keinsafan~

    ReplyDelete
  5. hasbi rabbi jallallah..masyaallah, ahsanta. syukran ats perkongsian ini..terasa sedih membaca n mengingati kembali saat2 indah d DQ

    ReplyDelete
  6. syukran akhi majdi,satu peringatan kpd yg lalai..
    nway,teringt isu banat basikal tuh,hehehehe..hal sekecil2 ni pon dibahaskan...
    ~fifau

    ReplyDelete
  7. Ramai di kalangan para huffaz yang hilang ingatannya terhadap al-Quran, bila ditanya bagaimana berlakunya perkara tersebut, banyak daripada jawapan yang diberikan adalah jawapan yang tidak masuk akal. "Xda masa... Sibuk dengan study, kerja...". Bandingkan masa yang anda peruntukkan untuk dunia anda. Anda mampu meluangkan masa untuk menonton movie sampai 2 jam setiap hari. Kadang-kadang tidur sampai lewat pagi semata-mata untuk menghabiskan tontonan yang anda minati. Persiapkan hujah yang ingin anda lontarkan sebelum anda bertemu dengan Allah. Tanya pada diri anda, sekiranya al-Quran yang anda cintai, kenapa dunia yang anda lebihkan???

    ReplyDelete
  8. Sekiranya anda masih merasakan tiada masa untuk anda mengulangi hafalan anda, ketahuilah bahawa cinta anda terhadap al-Quran telah anda tinggalkan di DQ. Tidak habis-habis dengan kenangan indah anda semua di DQ. Masa yang lalu, sama sekali tidak mampu untuk anda semua kembalikan.

    ReplyDelete
  9. saya banyak terkesan~bila dah tinggalkan DQ..

    ReplyDelete
  10. Jadikan segala kenangan di DQ dulu sebagai suntikan semangat sampingan untuk tambah kuat mngulang Quran. :)

    ReplyDelete
  11. Ya Allah..terasa kerdilnya diri =(
    Syukran akh atas peringatan~

    ReplyDelete
  12. salam, akh...izin copy peringatan ni boleh? nak letak di blog kami...

    tp, ana letak link blog akhi..
    salam ukhwah fillah...

    -nidzam gen 10-

    ReplyDelete
  13. ALLAH yubarik fiik..
    peringatan utk sume yg bergelar huffaz..
    noted!syukran khairan kathir..smoga kita sume trus istiqamah dlm menjaga kalamNYa..ameen

    ReplyDelete
  14. tersentap !!tq atas perkongsian dn peringatan

    ReplyDelete