Followers

Letakkan link blog anda =)

Friday, March 26, 2010

Cerpen kehidupan


Kata orang ini kisah benar, benar-benar kisah benar yang berlaku.

'Pop Corn Soup'

Itulah nama makanan dia. Popcorn yang bercampur dengan air hujan. Majdi berdiri ditepi tiang, tiang yang betul-betul berada di tengah-tengah dalam tren yang dia masuk. Basah kuyup. Bukan kuyup biasa, tapi benar-benar kuyup. Seperti baru muncul selepas menyelam dalam air.

Sebentar tadi hujan lebat. Dia meredah tanpa kisah. Mungkin dia ingat dirinya ulamak yang tak akan dibasahi dek hujan mungkin. Berjalan penuh bergaya lagak seperti hero dalam filem. Disangkanya hujan hanya perlahan, tapi turunnya terlalu lebat. Menahan muka merah, malu berjalan dalam basah di tempat profesional PWTC dengan kehadiran orang yang ramai.

Dan kini, dia berada di dalam tren. Masih basah. Hanya dia di tengah, keseorangan. Pada awalnya boleh sahaja dia mendapatkan kerusi kosong, Tapi merisaukan orang yang mungkin tidak selesa dengan keadaannya yang begitu, dia merelakan.

Semua mata memerhati. Dengan kopiah hitam dan baju melayu merah satin merah itu. Mereka melihat dia dengan pandangan yang mengasyikkan. Mungkin mereka ingat dia sedang memperagakan model pakaian basah dalam tren itu. Namun wajahnya masih tenang, berpura-pura tiada apa-apa berlaku. Dia memang begitu, sentiasa cool dan macho dalam setiap keadaan.

Tadi dia ke pesta buku. Pernah naqibnya seakan berkata.

"Seandainya malu berdakwah melalui lisan, sampaikan melalui tulisan"

Dan tak akan dapat seseorang menyampaikan melalui tulisan, melainkan hanya dengan pembacaan yang banyak.

Maka dia beli buku banyak, sebanyak-banyaknya. Sehingga dia menyesal. Kadangkala dia juga tidak pasti, apakah hobi sebenarnya membaca, atau membuat koleksi buku. Kerana lebih banyak buku yang dibeli daripada dibaca.

Malam pertama di syurga, keabadian masa, dan koleksi sastera Faisal Tehrani menjadi pilihannya. Harapan, untuk menambah ilmu di dada. InsyaAllah.

Di luar masih rintik, lampu-lampu perang di jalanan pula menambahkan lagi suasana malam

Sudah sampai stesen U. Dia berhenti, hajatnya ingin ke Masjid Wilayah. Di sana terdapat konsert, Shoutul harakah. Untuk Palestin. Dan dia harap dengan itu, semangatnya akan meninggi kembali sebagai mujahid Islam.

Sudah sampai. Masjid Wilayah. Masjid yang setiap kali dia melihatnya, pasti ada satu perasaan tenang dan bening menyusup dalam hatinya. Binaannya seperti Masjid Biru dan Aya Sophea di Turki. Tempat di mana Islam penah membangun megah. Sama. Binaannya memang hampir sama. Dengarnya, memang arkitek untuk masjid ini memang dari Turki. Mungkin kerana itu binaannya seperti binaan reka bentuk Turki.

"Assalamu'alaikum..."

Majdi memberi salam. Tersenyum berjumpa rakan-rakannya yang lain di sana.

"Wa'alaikumussalam. Wah! Ini dah macam ahli Shoutul Harakah!" Rakannya berseloka. Melihat dia yang memakai kain Palestin di leher. Dibelinya tadi seusai sampai di perkarangan masjid, dengan niat di hati untuk menderma kepada saudara di sana.

Slideshow dipasang. Lagu dimainkan. Sajak di deklamasikan. Untukmu Palestin. Darah kami, dan jiwa-jiwa kami. Dia hanyut dalam perasaan dan kasih kepada saudaranya di sana. Membayangkan dirinya menjadi mereka.

"Aku ingin membuka Palestin, Ya Allah izinkanlah aku untuk itu.." Bisiknya dalam hati, dalam air mata yang hampur bergenang,

"Dum!"

Dewan bergema dengan  gempaan jihad dari Shotul Harakah. Semangat benar-benar berkobar. Hadirin semua berdiri. Tangan digenggam. Erat, seerat tekad di hati.

"Setiap titis peluh dan darah, tak akan sirna ditelan masa.. Segores luka di jalan Allah, kan menjadi, saksi pengorbanan.."

Dan dewan pun terus bergema.

"Bangkit, kerana setiap langkah kita, adalah langkah jihad! Tiada langkah kita, melainkan langkah jihad!"
Semangat keluar menggunung dari ucapan ahli kumpulan Shoutul Harakah itu.

"Setiap langkah kita adalah langkah jihad? Allahhuakbar. Aku akan memerhatikan langkahku.." Majdi berbisik di hati.

Majlis usai.Dengan satu perancangan. Dalam masa satu bulan, rm 1 juta akan dikumpulkan untuk palestin. Ramai berjalan pulang, malah ada yang bersuai kenal merapatkan ukhuwwah. Majdi berjalan ke arah kumpulan sahabatnya.

"Bagaimana kita?" Majdi tertanya sambil ketawa kecil.

"Hurm, terus. Terus melangkah demi melakar masa depan Islam" Sahabatnya membalas sambil tersenyum, yakin.

Dan mereka terus menggegam harapan bersama.

3 comments:

  1. basah?
    bagus2...

    pesta buku?
    jeles2...

    konsert shoutul harakah?
    mantop2...

    ReplyDelete
  2. semua menjadi saksi.. atas langkah keberanian mu.. kita juga menjadi saksi atas keteguhan mu..

    ReplyDelete
  3. Ntah:

    =)

    KuFaiz:

    Allahhuakbar. Wa'alaika. Semoga insyaAllah kita sama-sama thabat dalam perjuangan dan senyuman insyaAllah.

    ReplyDelete